aKu aDaLah bULat

aKu aDaLah bULat

teRopoNg gOOgLe

Thursday, April 23

Rahsia Menangkap Ikan

Ada seorang nelayan yang selalu dapat banyak ikan bila dia ke laut... so
crew TV3 interview dia untuk rahsia dia tangkap ikan.

Crew TV3 : "Apa rahsia pakcik tangkap ikan?"

Nelayan : "Pakcik tenguk cara isteri Pakcik tidur bila pakcik bangun pagi.

Kalau dia mengereng ke kiri, pakcik tebar jala kiri. Kalau dia mengereng ke
kanan pakcik tebar ke kanan."

CrewTV3 : "Kalau isteri pakcik tidur terlentang?"

Nelayan : "Rezeki depan mata, pakcik tak turun kelaut pagi tu... "

CrewTV3 : "Oooooooooooo. .. ... ."

** cilako pak cik neh** hahahahhaha
Menanti Dalam Hujan



aku menanti dalam hujan
hati statik
dan belum membeku
walau dingin mengigit jasad
di perhentian ini

ada
bas sarat macam tin sardin
ada teksi
mencelah suaranya
diantara bangunan batu
ada suara disini
menjerit tanpa didengar
aku tersadai di pondok bas
menanti hujan reda
reda untuk pulang
dan melepaskan lelah
akupun belum sembahyang isyak lagi...
sape nk jawab..
mmm...aku la tu..
kita kawan dan kekasih

aku adalah aku..
aku masih aku
aku dikenali kerana aku
aku dicintai kerana aku

tapi semua itu palsu
kerana ku hanya mengenali..
nama dan suara ku
aku pasrah..

kini kau sering menjauhi diri ini
ku tak pasti..mengapa
aku masih tertanya-tanya
masih ku tak ketemui jawapan

RUMAH USANG

rumah usang ini milik abadi
dua jiwa yang bersatu hati
rumah usang ini semakin sunyi
sesunyi hati dan jiwaku ini

rumah usang ini seakan mati
seolah terkubur bersama jasad dibumi
rumah usang ini kini menjadi sepi
sesepi perkuburan yang sunyi

rumah usang ini tegak berdiri
walaupun mungkin ia sendiri
menangis sedih meratapi
kehilangan insan yang lama menghuni
di rumah usang ini.....


rumah usang ini akan abadi
walaupun dia telah tiada....
dalam diri ini..
tanpa ketawa dan senyumanya..
biarlah ia usang selamanya..

Burung Lelaki Tua

Ada seorang lelaki tua yang hobinya memelihara banyak burung. Pada suatu pagi, semua burung kesayangannya telah hilang. Merasa si pencuri sudah keterlaluan, lelaki tua itu pun membawa masalah ini di perjumpaan mingguan di kampungnya.

Lelaki tua : "Siapa disini yang ada burung?" Seluruh penduduk laki-laki
segera berdiri. Menyedari kesilapannya dalam cara bertanya, lelaki itu
menambah "bukan itu maksud saya". Lalu di ajukan soalan yang lain.......

"maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung?" Maka seluruh penduduk wanita berdiri. kerana menyedari pertanyaannya masih
tidak betul, maka dengan muka merah dia menyambung, "maaf, bukan itu maksud saya". Sekali lagi di cuba bertanya, "maksud saya adalah siapa yang pernah lihat burung yang bukan miliknya"? Separuh penduduk wanita berdiri.

Muka lelaki itu makin merah, dan juga makin gugup, segera berkata lagi, "maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya, maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung saya?"

Lalu, Isteri lelaki itu pun pun berdiri dan berkata....
" saya,ada sesapa lagi pernah tegok?"
@#$%^
Kisah Bakal Bapa

"Al - Kisahnye......di sebuah hospital 4 orang bakal ayah sedang menunggu di bilik menunggu di Hospital sementara isteri masing-masing sedang berjuang untuk melahirkan anak.

Kemudian keluar nurse dan memberitahu kepada ayah pertama, "Tahniah, kamu sekarang telah menjadi ayah kepada kembar dua!"

"Mungkin satu kebetulan" kata ayah pertama. " Saya bekerja di Twin Star Enterprised"

Kemudian keluar pula nurse lain dan memberitahu kepada ayah kedua, "Tahniah! awak mendapat anak kembar tiga!"

"Wooow!, mungkin satu kebetulan" jawab ayah kedua."Saya kerja di 3M Corporation"

Keluar pulak nurse lain dan memberitahu ayah ke ketiga,"Congratulation! isteri you dapat kembar empat,"

"Alhamdulillah! Mungkin juga satu kebetulan". Saya kerja di Four Season Hotel!"

Pada masa ini ayah yang ke empat kelihatan amat tidak menentu dan gelisah.

Kesemua ayah-ayah yang menunggu pun bertanya, "kenapa risau sangat??"

Jawab ayah keempat,"Saya bekerja di Seven-eleven""

ketiga2 ayah yg lain td serentak berkata..ambek ko..!!
xde Bapak


dlm banyak2 proram komputer yg ada di muka depan monitor, program mana yang xde bapak?

Jawapannya: ??? Recycle Bin ........?

Gabra Punya Pasal

aku dengar cita ni dari mak aku..

kat baling ada satu famili...

famili tu ada ayah n mak mertua, anak dan menantu serta cucu.

satu hari, tengah sedang menantu lelakinya tgk tv, ayah nyer lalu depan dia.
tiba2 ayah mertuanyer rebah depan dia sambil pegang dada..
kelam kabut dia ..pastu bini mak mertua dia pun datang terkam..semua terkejut..
semua dh gabra..sambil pegang2 dada...ayah mertua dia pengsan..
tk sedar..pastu macam sedar tk sedar..

menantu tadi gabra..mak mentua dia suruh dia ajar mengucap kat bapak dia tu sebab dia ribakan.
dia gabra jugak...pastu bini dia pun surh sambil tolak2 bahu...
mak dia suruh lagi...
dh gabra sgt, dia pun buat..
dia letak kt telinga ayah mertua dia dan dia pun cakap...

"MA ROBBUKA...."""
terkejut bini n mak mertua dia..
tiba2 ayah mertua dia sedar dan terus sound..
"OII..AKU TK MATI LAGI DEYY...'""
sambil ayah mertua dia tu urut2 dada dia..

sepatutnya dia ajar mengucap, gabra punya pasal..dia dah jadi malaikat..
akekeke..

why u throw that guy ?

Didalam sebuah keretapi...duduk 3 orang lelaki...iaitu mat salleh...negro dan melayu.
ada seorang mat salleh yang kaya dan eksyen ( berlagak ) sambil membakar wang kertas bernilai 1000 dollar amerika sehelai demi sehelai....lalu si negro ni pun bertanya kepada mat salleh nii...

Negro : Why u burnout your money ?

mat salleh : because....in my country we have a lot of money.

Lalu sinegro ni pun...mengangkat bakul yang mengandungi buah banyak buah pisang lalu membuangnyer keluar.

mat salleh ni pun bertanya...

mat salleh : why you throw your banana ?

Negro: because...in my country...we have a lot of banana.

mat salleh : ohhhh..ic

Lalu si melayu ni pun bangun dari tempat duduknya dan pergi mendapatkan seorang lelaki yang duduk didepannya lalu menghumbankannya keluar pintu...alangkah terkezutnya si matsalleh dan sinegro itu lalu bertanya...

Negro : Why u throw that guy ?

Melayu : because in my country...we have a lot of BANGLA....

mat salleh : ohhh..ic

Negro : ohhh..ic

Melayu : nice rite..mm..
DoA qUnUt....."


Dalam sebuah kampung, tinggal dua orang saudagar yang miskin dengan harta benda.Saudagar tersebut adalah Ujang dan Kudin.
Ujang adalah nama singkatan daripada Uban JANGgut, manakala Kudin nama singkatan daripada KUku alaDIN.Mereka telah berjanji untuk bersama-sama mencari pekerjaan untuk mencari rezeki.Akhirnya, Ketua Kampung, kampung Uku telah mengambil mereka sebagai pekerja.Ujang dan Kudin pun sangat gembira kerana mendapat pekerjaan yang amat lumayan.Ketua Kampung tersebut dikenali sebagai Tok Janggut.Tok Janggut telah memberitahu mereka bahawa gaji mereka dalam sehari ialah RM100.00 tunai.Ujang telah mendapat pekerjaan sebagai mengira bulu kambing manakala Kudin mendapat pekerjaan sebagai menunggu ayam jantan bertelur.
Walaupun begitu, mereka terpaksa bekerja untuk mencari rezeki.Akhirnya mereka telah dilepaskan oleh Tok Janggut sebab pekerjaan yang mereka lakukan itu tidak mendatangkan hasil.Mereka pun merantau kembali dengan rasa yang sedih dan hampa.
Pada malam Jumaat itu, mereka telah terserempak dengan orang kampung yang samseng-samseng.Salah seorang daripada mereka ialah Lamin."Hoi, orang miskin!Apa kau buat kat kampung aku ni, hah!!!" kata Lamin.Ujang pun berkata, "Kami berdua nak merantau cari rezeki". "Cari rezeki?Rezeki apa...?"kata seorang lagi daripada orang kampung yang samseng itu.Ujang dan Lamin pun berdiam diri saja.Orang samseng itu pun amat marah dengan mereka sebab pertanyaan yang mereka ajukan itu tidak di jawab.Lalu mereka pun memukul Ujang dan Lamin.
Ujang dan Lamin telah diselamatkan oleh seorang Tok Guru.Ujang pun menceritakan peristiwa yang berlaku kepada Tok Guru itu.Lamin pun berkata, "Boleh tak Tok Guru ajar kami ni bersilat?" "Boleh dengan syarat, kamu tahu tak baca doa qunut?" kata Tok Guru itu. "Tahu, nak yang pendek ker panjang?" kata Ujang dan Lamin. "Semualah sekali!!!"kata Tok Guru itu pulak."Baiklah, kalau pendek bunyinya 'Qunut' kalau panjang bunyinya 'Quuuunuuutttt'.......
Nama-nama Orang Jawa


Orang jawa, bila dapat anak, masa lahir lagi dah di niatkan harapan mak
bapak bila anak tu besar esok.
Jadi, bila bagi nama, selalunya nama tu ada kena mengena dgn harapan tadi.
Walaubagaimanapun, takut jugak tak menjadi, jadi disamar²kan lah
maksudnya.

Berikut diturunkan beberapa nama² tersebut.

Harap² besar esok akan pandai tanam bunga, diberikan nama Rosman.
pandai membaiki kereta, namakan Karman
everage dalam golf, Parman
pandai dlm penulisan, Suratman
gagah perkasa, Suparman
boleh mendengar sambil berjalan, Wakiman
selalu bertanya, Azman (loghat jawa bunyi Asman)
pandai buat kuih, Paiman
pakar jualan, Salman
pakar pasal alam sekitar, JASman
pandai melukis, tulis sajak, nyanyi lagu, Saniman
doktor gigi, Sugiman
supaya cepat naik pangkat, Yasman
Bakal kaki pukul dan dera orang, Deraman
yang ada darah Bengali, Manbai
pandai organise skim cepat kaya, Pakman (Te' Lo)

apa punya ayah

Sang ayah dan ibu sangat marah dan menyesal bila mengetahui anakperempuan mereka hamil.

"Siapa si bedebah tu," jerit sang ayah, sedang siibu menangis. "Suruh dia datang sini!"

Si anak pun telepon le mat yang bertanggung jawab. Setengah jam kemudian sebuah kreta Ferrari merah berhenti didepan rumah. Seorang lelaki separuh baya keluar dari kereta, memberi salam lalu masuk kerumah. Lelaki itu berdepan dengan mak dan ayah perempuan yang telah dihamilinya.

Dia berkata, "Saya lelaki yang telah menghamili anak anda. Tapi terus terang saya katakan saya tidak dapat menikahi anak anda kerana isteri saya tak membenarkan. bagaimanapun, saya tetap bertanggung jawab atas perbuatan saya. Sekiranya anak anda melahirkan seorang bayi perempuan saya akan wasiatkan untuknya dua buah supermarket, sebuah rumah banglo dan wang tunai RM5 juta. Sekiranya dia melahirkan anak lelaki saya akan wasiatkan

untuknya dua buah kilang, dua buah supermarket, dua buah banglo dan wang tunis RM10 juta. Tapi sekiranya anak anda keguguran apakah yang harus saya lakukan?"

Sang ayah berfikir. Siibu berhenti menangis. Akhirnya sambil menepuk bahu lelaki itu sang ayah berkata,

"Kalau camtu hang cuba le lagi."
Esok Baru Cabut


Ada sepasang pengantin baru berada di kamar pengantin, di malam pertama. Pada tengah malam itu, tiba-tiba isterinya mengerang, "Adoi.. Sakitnya bang... ! Macam mana ni bang..?"

Suaminya lantas menenangkan isterinya, "Jangan nangis Sayang.. Nanti emak ayah dengar.. Mereka mungkin belum tidur lagi tu.." Kebetulan bilik mertua hanya bersebelahan kamar tidur pengantin.

Tapi kerana tidak dapat menahan sakit, isterinya tambah kuat mengerang. Mahu tidak mahu, si suami pun berkata, kali ini kuat sedikit suaranya: "Sabar Sayang! Tahan saja.. Esok baru cabut."
Sejak dari tadi si mertua lelaki masih belum tidur. Dia memang terdengar anak perempuannya mengerang, tadi dia tidak peduli, biasalah malam pengantin, fikirnya. Tapi kali ini dia sudah hilang sabar. Dia bangun, pergi ke bilik sebelah lantas menendang pintu kamar pengantin.

Dengan rasa geram bapa mertua berteriak: "Ni apa kena ni? Tak faham ke? Anak aku boleh mati kalau besok baru kau nak cabut! CABUT SEKARANG JUGA!"

Terkejut besarlah kedua pengantin tu. Sambil tersipu-sipu pengantin perempuan pun berkata kepada ayahnya: "Abah, takkan sakit gigi pun boleh mati.. Lagipun manalah ada Klinik Gigi yang buka 24 jam?".
hantu mirip kawan

cerita ni dah lama berlaku...tapi x da lah lama sangat.ianya terjadi pada tahun 2001. waktu tu aku belajar di sek.men.teknik lebuh catur ipoh.aku duk di asarama masa aku duk kat sekolah tu...nak dijadikan cerita...pada suatu ari tu aku ingat lagi hari khamis mlm jumaat.budah lelaki duk heboh pasal hantu bergayut kat pokok belakang asrama lelaki....aku bukan main suka lah tgk benda2 mcm tu.mlm tu aku bercadang nk tengok benda tu.aku pun berpakat dengan member aku iaitu wadiah,saida and yat.tapi kali ni lain pula jadinya.malam tu tak jadi aku nak pergi tengok hantu tu...sebab apa mesti korang nak tau kan....ni lah bermulanya jeng..jeng..jeng...aku geram sangat dengah budak junior ni.namanya eliza...aku tahu lah dia lawa tapi sombong, bukan dia saja tapi ada seorang lagi.kami gelarkan dia katak kembung sebab pipi dia tembam macam katak kakakakaka..jahatnya ku.slps je prep mlm, kami dah pakat nak tarik budak tu pukul 2 pagi kat bilik prep.so rancangan kami berjaya..sementara nak tunggu pukul 2 pagi so kami buat lah benda yang bepaedah sikit.biasalah main SAIHIBBA.tak kan korang tak tahu kot permainan ni, ala yg mcm roda impian tu cuma bezanya kami susun ayat yg kami ada hurufnya.punya syok kami main-main tinggal 10 minit nak masuk pukul 2pg .mata aku dah separuh nak tutup.so aku pun lena lah di buia mimpi...tepat pukul 2 member aku ajak aku pergi bilik prep,so aku mls lah,biasalah dah dapat bantal apa pun dah x ingat.aku lupa plak nk bg tahu yag aku bermain saihibba dlm dorm gelap oooo.tapi kami main mcm biasa cuma cahaya tu kami guna lampu suluh jer.ok aku sambung balik.kan aku kata tadi yang aku tido masa main saihibba.aku tido bukan kat atas katil tapi aku tido dekat tempat yg kami bermain saihibba di atas lantai lah.elok jer aku tido lebih kurang 10 minit ada seorang pompuan yg miripnya seperti mirip member aku yg nak raging budak 2 ekor tu.benda tu gerak aku cuma dgn ibu jari kaki sahaja.korang tahu tak besar mana ibu jari dia....korang pergi kedai n cari roti high-5 yang 50 sen harganya tu.besar tu lah ibu jari dia.tapi lembutnya ya allah lembut betul.mcm tak da tulang.hantu tu gerak aku n tanya aku sama ada nk joint buli budak 2 ekor tu ke tidak.aku ni biasa lah,dah dpt bantal rumah terbakar pun belum tentu aku bangun. so aku kata kat hantu yg rupanya mirip kwn aku tu, yg aku tak nak joint.aku nk tido.benda tu mcm tak puas ati kat aku jer,so dia terus blah.
esoknya plak aku bangun je tdo aku terus tanya member aku yg mirip mcm benda tu."wardiah knp ko gerak aku guna kaki n kenapa ko pakai telekung putih smlm" member aku bengang la kat aku.mn ada dia gerak aku guna kaki.dia tak gerak aku pun malam tu.mlm tu jg, mereka pun terkena kat bilik prep.baru nak raging budak 2 ekor tu dengar tapak kaki org berjalan kat luar.bila mengintai ikut bawah pintu xda tapak kaki pun. yg ada bayang2.member aku apa lagi suruh lah budak 2 eko tu senyap. member aku yg sorang tu tutup mulut junior tu agar dia x menjerit.sangkaan mereka warden buat sport chek.tapi yg herannya knp dia naik ikut tangga belakang. bila bayang2 tu melepasi je pintu, mereka dengar bunyi pintu dorm terbuka. almaklumlah bilik prep sebelah dorm. kawan2 aku semua ingat yg warden masuk bilik buat sport chek. kira kantoi lah lah kalau wardent buat sport chek. rupa2 nya hantu tu lah yg membuka pintu dan mengajak aku keluar dari bilik tu. kawan2 aku dengar jer pintu dah tutup so apa tunggu lagi cabut lah masuk bilik dan tidor....so tak jadi lah nak raging budak 2 ekor tu.sangkaan mereka warden. esoknya aku campurkan crita aku dgn kawan aku rupa2nya dlm 1 masa 2 perkara telah terjadi.
itu jelah kesudahan cerita aku....mmg best sgt...
hantu dan dot dot dot!!!

"Ahhhh! penatnya......."

Salmiah menguap kerana mengantuk sambil mengeliat melegakan bahagian pinggangnya yang penat setelah setengah jam duduk mentelaah membaca buku untuk menghadapi peperiksaan pertengahan tahun. Dia berpaling kearah tingkap melihat ke arah tasik yang terang kelihatan, pasir putih di gigi air jelas kelihatan disinari oleh cahaya bulan penuh, sambil menahan perasaan mengantuk. Keindahan tasik di malam hari itu, memukau pemandangannya menyebabkan perasaan mengantuknya hilang seketika.

Dia menjengukkan kepalanya ke bawah, melihat pemandangan sekitar daripada tingkat tiga bangunan Kelisa itu. Cahaya bulan yang terang itu jelas menampakkan bangunan-bangunan di sekeliling yang sudah gelap gelita, hanya kelas tempat dia belajar masih berada di dalam keadaan cerah. Angin malam bertiup menderu-deru dengan kuat menyebabkan dia terpaksa memegang bukunya dengan kuat agar tidak di tiup oleh angin itu yang masuk melalui tingkap yang terbuka itu.

Seorang gadis yang duduk di belakang kelas sudah pun mula berkemas-kemas sambil menguap beberapa kali kerana mengantuk. “Sudahlah Salmiah, aku pun dah penat. Tinggal kita berdua sahaja . Aku rasa aku nak balik ke asrama, nak baring - baring di atas katil. Marilah temankan aku balik kerana aku takut hendak balik seorang diri.”

Salmiah tertawa kecil. “Engkau ni Farah, anak dara dah besar panjang pun masih takutkan gelap. Apa yang nak di takutkan. Kalau engkau takut, engkau serukan sahaja nama abang guard. Tentu dia datang berlari, ‘Abang datang!!! Abang datang!!!!’. Ahhh.... Tunggulah aku sekejab lagi. Aku hendak habiskan bab tiga ini sedikit lagi.”

“Hai! jaga sedikit mulut engkau itu. Jangan cabul sangat. Engkau jangan tak tahu yang bangunan ni keras sedikit. Nanti jangan kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.” ujar Farah. "Lagipun kalau hujan nanti habis basah, susah lah kita nanti." sambungnya sambil memuncungkan bibirnya.

“Baiklah, baiklah. Aku tarik balik kata-kata aku itu. Maaf! Maaf.” kata Salmiah sambil tertawa kecil.

“Aku tunggu engkau sekejab lagi. Aku pun hendak membaca buku Sejarah Perjuangan Melayu Patani yang aku baru pinjam dari perpustakaan pagi tadi.” ujar Farah sambil membelek-belek buku yang dimaksudkannya.

Salmiah mengeyeh - genyehkan matanya yang perit berpinar-pinar itu. Dia ingin benar menghabiskan bab tiga itu, tetapi akhirnya dia pun mengaku kalah. “Hoi Farah!” jeritnya. “Engkau tu dah sedia ke? Kalau sedia apa nama 5 tasik besar di Amerika.”

“Ah! Kacang sahaja. Tentulah HOMES.” Jawab Farah bersahaja.

“Ya lah. HOMES itu apa?” tanya Salmiah lagi.

“HOMES.. Huron, Ontario, Michigan, Erie dan Superior. Macam aku lah katakan, gadis superior.” Sambung Farah, masih sibuk membaca bukunya itu.

“Wah! diam-diam ubi engkau ini ye. Marilah kita balik. Akupun dah penat” ajak Salmiah sambil berkemas.

Farah melambaikan tangannya sambil memasukkan buku ceritanya ke dalam beg galasnya. Tiba-tiba kedengaran bunyi tapak kaki bergema di laluan pejalan kaki, memecah kesunyian malam. Farah menekop mulutnya terperanjat hampir menjerit, perasaan takut jelas terbayang di matanya. Salmiah dan Farah berbalas pandangan, masing-masing tertanya-tanya siapakah yang datang ke kelas ditengah-tengah malam sebegini.

Masing-masing merenung kearah pintu masuk, debaran jantung berdegup kencang seolah-olah baru sahaja tamat berlari 100 meter. Bunyi tapak kaki itu semakin kuat, menghampiri kelas mereka berdua. Sebentar kemudian, bunyi keriutan pintu kelas sebelah dibuka orang kedengaran. Farah sudah pucat ketakutan, segera dia menerpa kearah Salmiah dan memegang tangan Salmiah dengan erat.

"DAM" Bunyi dentuman pintu ditutup pula kedengaran. Salmiah dapat merasakan darahnya berderau, dia menyesal kerana terlalu celupar sebentar tadi, sementara Farah pula jika dituris mukanya pun tidak keluar darah.

Perasaan seram menyelubungi mereka berdua apabila bunyi tapak kaki itu kembali kedengaran semakin kuat dan semakin kuat. Tiba-tiba…

“Wah! Kuat belajar nampaknya Farah, Salmiah”

Mereka berdua tersentak apabila disapa daripada arah belakang. Farah dan Salmiah berpaling kearah belakang mereka. Abang guard yang mereka kenali hanya sebagai Abang Mior kelihatan sedang tersenyum sambil melambai kearah mereka berdua daripada arah luar tingkap sambil berjalan lurus kehadapan.

Salmiah bernafas lega, “Abang Mior ini takut-takutkan kami sahaja. Nyaris kami tidak mati ketakutan. Farah ni sudah nak pengsan sakit jantung, abang Mior tahu tak.” sambil berpaling kearah Farah.

“Kalau Farah hendak boleh abang Mior temankan” ujar abang guard itu sambil tertawa kecil.

Muka Farah semakin pucat ketakutan, suaranya terkunci, bisu kelu, hanya gelengan kepalanya yang pantas sahaja menjawap pelawaan itu.

Abang guard itu terus berlalu dari situ, hanya bunyi ketawa kecilnya yang kedengaran. Sekali sekala bunyi lolongan anjing memecah kedengaran. Farah masih terpaku membisu di situ ketika Salmiah berkemas-kemas barangannya.

“Engkau ini kenapa takut sangat. Itukan hanya abang Mior, janganlah sampai tak boleh berenggang dengan aku.” kata Salmiah, terganggu dengan perangai kawannya yang nampaknya masih tidak dapat mengawal perasaan takutnya dan terus sahaja menggenggam kemas lengannya sehinggakan dia berasa sukar hendak berkemas.

Farah hanya diam membisu dan menggeleng-gelengkan kepalanya apabila ditegur sebegitu tanpa melepaskan genggaman tangannya dari lengan Salmiah.

Sepanjang perjalanan mereka ke asrama, Farah masih terus menggenggam erat lengan Salmiah menyebabkan Salmiah tertanya-tanya kenapakah Farah begitu takut, tetapi Farah hanya mendiamkan dirinya walaupun ditanya beberapa kali oleh Salmiah. Bosan dengan perangai Farah dan dia pun masih terasa agak cermas dengan kejadian yang berlaku tadi, Salmiah berhenti bertanya dan mereka berdua terus kembali ke asrama untuk tidur.

Keesokkan harinya, Salmiah tidak sabar-sabar lagi untuk menceritakan kejadian semalam kepada kawan-kawannya yang lain. “Engkau tahu, Farah ni pucat lesi mukanya, kalau diguris dengan pisau pun tidak berdarah bila abang Mior tawarkan hendak temankan dia.” cerita Salmiah sambil disambut dengan deraian tertawa oleh rakan-rakannya yang lain. Farah hanya mendiamkan dirinya, ternyata masih belum pulih dari perasaan terkejutnya itu.

“Kalau aku tentu aku sahut tawaran abang Mior itu” sahut Saroja Devi sambil tertawa kuat.

“Tak sangka Farah ni penakut orangnya.” celah Swee Ling pula.

Muka Farah berubah menjadi merah menyala dengan perasaan marah. “Engkau orang jangan celupar sangat. Bukannya nama engkau yang dia panggil. Cuba engkau tengok sebelah kanan kelas kita ini. Bukan ke tidak ada tempat berjalan kaki. Kalau betul abang Mior yang tegur aku dan Salmiah, macam mana dia berjalan di sebelah situ kalau dia tidak boleh terbang. Bukankah kelas kita ini tingkat tiga. Yang si Salmiah ini pun bengong sedikit, perkara seperti itu pun tidak perasan. Aku yang sudah hendak terkencing pun dia mana tahu, bukannya nama dia yang diseru-seru. Ha! Kalau betul engkau hendak dia temankan engkau orang, datanglah ke kelas malam ini.”

Seluruh kelas terdiam mendengar kata-kata Farah, wajah Salmiah bertukar menjadi pucat sepucatnya. Masing-masing berebut-rebut meluru kearah tingkap sebelah kanan untuk memastikan kebenaran kata-kata Farah itu.

Malam itu keseluruh bangunan Kelisa berada dalam keadaan gelap-gelita. Hanya bunyi orang tertawa kecil kedengaran sekali sekala tetapi tiada siapa yang mendengarnya.

Itu sahaja yang dapat ku ceritakan.... bacalah sebagai tatapan buat kite semua... sekian terima kasih....
Cerita Lawak : Kawan Atuk
Mengapa tak seperti kawan sebaya kau?" Seorang atuk tegur cucu dia yang tak cemerlang dalam peperiksaan.

Atuk: "Tengok kawan-kawan sebaya cu, semua lulus tinggi-tinggi. Cu ini asyik internet, tv atau main bola. Bila nak belajar??? Besar nak jadi apa???" (Atok marah tahap tertinggi)

Cucu: "Atok asyik bandingkan dengan kengkawan yang lain. Cu tak pernah pun marah bila atok tak sama seperti kawan-kawan sebaya atok yang lain."

Atuk: "Tak sama apanyerr???"

Cucu: "Kawan-kawan sebaya atok semua dah jadi arwah kan?"

Atuk: "AsBestOSSs punya cucu*!%$^^%$& ....lahabau kau cu..

** x sume orang ni same,bengap nye atuk** hehhehe..
Peribahsa baru

1. kecil tapak tangan, tapak sleman saya tadahkan.
2. ke mana tumpah nye kuah kalau tidak ke bawah.
3. siapa yang makan nangka dia yg dpt biji nangka.
4. pucuk di cite ismet ulam raja.
5. sepandai2 tupai melompat, akhirnya tak dpt masuk olimpik juga.
6. sesal dahulu pendapatan sesal kemudian cukai pendapatan.
7. tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan.
8. tiada rotan pelempang berguna juga.
9. biar lambat asal dapat.
10. biar putih tulang jangan kuning gigi.
11. ada gula adalah gula-gula.
12. jauh dimata dekat di mata-mata.
13. kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.
14. carik2 bulu ayam lama2 jadi shuttlecock.
15. secupak takkan jadi 18 cupak
16. gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggal dunia.
17. sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula makanan di dalam mulut.
18. harapkan pagar pagar tak boleh diharap
19. habis madu sepah jgn di buang merata2
20. alang2 mandi biar guna air.
21. ayam terlepas tangan berbau ayam.
22. berani kerana benar takut kerana penakut.
23. berapa berat mata memandang berat lagi seguni beras.
24. cubit paha kanan peha kiri tak rasa apa-apa pun.
25. diam2 ubi berisi diam2 penggali boleh gali ubi.
26. hendak seribu daya tak hendak tak ada daya.
27. hidung tak mancung, gigi macam kereta sorong.
28. hidup segan mati tak malu.
29. ikut hati mati, ikut rasa merasa.
30. ikut resmi padi semakin berisi semakin byk burung mari.
31. kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada tangannya. 32. lembu punya susu cap teko dpt nama
33. patah tumbuh hilang report polis
34. sambil menyelam tgk kapal selam
35. sehari selembar benang lama2 benang habis.
36. jika kail panjang sejengkal beli le yg panjang sikit kalau nak mengail dilaut.
37. membujur lalu melintang pukang.
38. hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri,lebih baik kalau hari tak hujan.
39. sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut.

Prasejarah

Suatu hari, Pak Mat berkunjung ke muzium negara, ketika itu berlangsung pameran pra sejarah. Antara yang dipamerkan ialah rangka dinosaur. Setelah berpusing-pusing, datanglah seorang penjaga muzium yang bernama Komeng yang sedang bertugas lalu bertanya,

Komeng: ada apa pakcik?
Pakcik: Pakcik nie nak bertanya... agak-agaknye la berapa umur dinasour nie?

Dengan penuh yakin Komeng menjawab

Komeng: Satu juta tahun, empat bulan, lima hari.
Pakcik: Terernya awak... macam mana awak boleh tahu sampai begitu sekali?
Komeng: Waktu saya mula kerje kat sini, umur dinasour ni satu juta tahun, sekarang saya dah empat bulan lima hari kat sini.

Meniru semasa peperiksaan..

Suatu hari ayah Naim dipanggil guru besar sekolah kerana Naim didapati selalu meniru di dalam ujian. Setiap kali ujian, Naim didakwa selalu duduk disebelah Azim.

Ayah: Saya tak percaya anak saya meniru setiap kali ujian!

Cikgu: Betul Encik, kami bukan tuduh begitu sahaja.

Ayah: Ape buktinya?

Cikgu: Nah, ini buktinya kalo encik tak percaya tengoklah sendiri.

Ayah Naim melihat kertas jawapan Naim dan Azim. Soalan pertama: Siapakah bapa kemerdekaan Malaysia? Naim dan Azim memberikan jawapan yang sama iaitu Tunku Abdul Rahman Putra.

Ayah: Memanglah jawapan mereka sama. Macam mana cikgu kata anak saya meniru?

Cikgu: Sabar Encik, cuba encik lihat soalan kedua.

Ayah Naim melihat soalan kedua: Pada tahun berapakah negara kita mencapai kemerdekaan? Sekali lagi Naim dan Azim memberikan jawapan yang sama: 31 Ogos 1957. Ayah Naim sekali lagi marah, tetapi ditenteramkan untuk membaca soalan ketiga: Siapakah yang duduk disebelah Tunku Abdul Rahman di stadium merdeka?

Azim menulis: Maaf, saya tak tahu.

Naim menulis: Kalau kau tak tahu aku lagi tak tahu!!!
** kot nk meniru pun x yah la gitu..

Makan Malam Suami

Suatu pagi ketika seorang suami hendak berangkat ke tempat kerjanya..

Suami : "Ema.. abang pergi dulu ya"
Isteri : "Abang tak sarapan dulu?"
Suami : "Tidak.. abang nak cepat nie!"
Lalu sisuami mencium bibir isterinya dengan mesra dan
berkata "inilah sarapan pagi abang"

Tengaharinya. . si suami pulang kerumah..

Isteri : " Ada apa abang balik kerumah tengahari ni?"
Suami : " Ada sesuatu yang tertinggal"
Isteri : Marilah makan tengahari dulu"
Suami : "Tak pe lah.. abang nak cepat nie"
Lalu dengan mesranya sisuami menghampiri isterinya dan
mencium "dadanya" sambil berkata "inilah makan tengahari abang!"

Petangnya.. ketika si suami pulang dari kerja dia terkejut melihat sikap
isterinya yang duduk tanpa pakaian diatas periuk nasi yang panas membara..
lalu betanya..

Suami : "Awak sedang buat apa tu?"
Isteri : "Panaskan makan malam bang!"

**bagi yang sudah berkahwin..jangan buat macam ini, jangan contohi pasangan yg agak mangkuk di dalam cerita lawak neh... hahahahaha!

Baju Cinta

Seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru
berkahwin. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati
cucu perempuannya yang membuka pintu dgn tanpa seurat benang pun di badannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata,

"Saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja nie nek!"..

"Yg kau telanjang tu nape!!!???" marah si nenek.
"Ini la BAJU CINTA saya" balas si cucu perempuannya.
"BAJU CINTA ??" si nenek kehairanan.
"Ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya.
Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu
suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di
hadapan nenek." pinta si cucu perempuannya.

Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru
si isteri melayan sang suami. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat
idea. Fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dapat
mengeratkan hubungannya dengan si atok yang sudah berumur.

Sesampainya di rumah, si nenek tadi terus menanggalkan semua pakaiannya,
mandi, berbedak dan memakai minyak wangi sewangi wanginya. Kemudian si
nenek tadi pun menunggu si atok pulang. Beberapa ketika si atok pon pulang.
Sebaik saja pintu di buka, si atok mendapati si nenek berbogel kat depan pintu....

"Awat hang nie? Dah buang tebiat keeer???" marah si atok tadi.
"Ini lah BAJU CINTA saya bang" kata si nenek tadi.

"BAJU CINTA???.... .. Kok iyea pun..... IRON la dulu baju tuh!!
nampak sangat kedutnyer... .."

Pegang kuat-kuat nek

Udin hendak menghantar neneknya yang sakit ke klinik dengan menaiki motor.

Udin: Mari la naik nek, pegang kuat-kuat yea..nanti jatuh!

Nenek: Iya lah, nenek pegang kuat-kuat la nie...

Udin: Jangan lupa pegang kuat-kuat yea nek!!! (kata Udin lagi mengingatkan)

Nenek: Iya, nenek dah pegang kuat-kuat la nie, takut sangat.

Udin: Ok, kalau begitu kita berangkat ya, nek.

Udin lalu 'merempit' motornya, lalu terdengar benda jatuh BUUAAAAKKKK!!!!!
Udin terperanjat, lalu menoleh ke belakang, dan ternampak si nenek terjatuh dari motornya.

Udin: Lah kenapa boleh jatuh gak nie, nek?!! Nenek tak pegang kuat-kuat agaknye?

Nenek: Nenek dah pegang kuat-kuat dah tadi!!!!

Udin: Nenek pegang kat mana?

Nenek: pagar rumah.

Udin: "$%^&(#....."

Bos yang cerdik

Ni kisah satu org makhluk yg dilantik menggantikan bos asal sebuah kompani besar. Disebabkan masalah pekerja2 yg agak kurang motivasi dan selalu cuai + pemalas, bos baru ni decide nak ajar mereka sikit firstday dia kat kompani tu. So, sape2 yg dia nampak paling pemalas, dia akan pecat on the spot. Mmg malang tidak berbau, dia ternampak seorg pekerja yg sedang dok nyandar kat tepi dinding.

"Yg berbaju biru tu" dia menjerit. Jeritan kuat nyebabkan semua perkerja tersentak dan memandang kepada lelaki berkenaan. "Bape gaji awak?" dia bertanya dgn nada yg agak keras "Dalam RM800" pekerja tu menjawap

Bos tu menjawap, "Nah amik ni Rm800,BERAMBUS DARI SINI. KALU NAK MALAS2 PEGI TEMPAT LAIN" Pekerja tu amik duit tu, lalu terus blah camtu jek. Bos tadi memandang kesemua pekerja2 nye, seperti mahu mereka paham, sape malas, sure kene pecat! Merasakan pekerja2 memahami maksud kejadian tadi, bos itu merasa puas.Sebelum bos itu masuk semula ke dalam opis nye, dia bertanya kepada salah seorg pekerja disitu,"Mamat tadi tu kerja department mana?"

Jawap si pekerja,"Owh, dia tu dtg anto pizza, tak keje sini pun".
Malek: Doktor, saya ada masalah besar. Setiap kali hendak tidur, saya mesti rasa macam ada orang di bawah katil. Sebaliknya bila saya tidur di bawah katil, saya rasa ada orang di atas. Saya rasa macam nak gila!
Doktor: Jgn bimbang. Bagi saya masa dua tahun, masalah awak akan selesai. Datang jumpa saya tiga kali seminggu.


Malek: Berapa bayarannya utk sekali pertemuan?
Doktor: Tak mahal..hanya RM 100 sahaja.
Enam bulan kemudian, doktor bertemu Malek sedang membeli-belah.

Doktor: Kenapa tak datang jumpa saya?
Malek: Masalah dah selesai. Penjaga kedai seberang jalan tu ubatkan saya.
Doktor: Ya..bagaimana?
Malek: Dia suruh saya potong kaki katil... .

I'll bet that if you trained an owl to sit on your head... you could go into a bar and get free drinks! ...Well... ...At least until the police came.

I'll bet that if you trained an owl to sit on your head... you could go into a bar and get free drinks! ...Well... ...At least until the police came.

A Giraffe walks into a bar and says, "The hi balls are on me!..."
A guy walks into a pub with a giraffe under one arm. He walks over to the bar, places the giraffe on the floor, and orders a beer. The barman gets the guy his drink and then says "You can't leave that lying there!". At this comment the guy replies "It's not a lion it's a giraffe." A horse walks into a bar and the bartender asks, "Why the long face?" A termite walks into a bar and says "Where is the bar tender?" A sandwich walks into a bar and asks for a pint of beer. The bartender says"Sorry, we don't serve food." A guys into a bar and asks the bartender if he wants to hear a dumb jock joke.

The bartender says, "The guy in the corner is a profession wrestler. The guy in the other corner is a prize fighter. This guy next to you is a professional hockey play. I played football for 5 years. Now, do you STILL want to tell your dumb jock joke?"

The guy says, "No. I don't want to have to explain it 4 times."
This man walks into a bar with an old shopping bag in hand. He sets the bag on top of the bar and pulls up his stool. The bartender comes over and asks what he'll have to swill. As he states his preference, something in the bag is moving around shaking the paper bag. The bartender gives a puzzled look but proceeds to the tap. As he's filling the mug, he looks at the bag again and sees that something is still moving around in the bag. He brings the beer over and places it in front of the man.

His curiosity gets the best of him and he asks the man what he's got in the bag. The man reaches into the bag and pulls out a little piano and sets it on the bar... the bartender looks intently at the piano as the man again reaches into the bag... pulling out a small piano bench. He places the bench in front of the piano and again reaches into the bag pulling out a foot tall man. The man sits at the piano and begins playing.

The bartender says,"wow, he sure can play the piano,where'd you get him?"

The guy looks at him and again reaches into the bag and pulls out a genie lamp. He hands it to the bartender and says, "Here, go ahead, rub it.."

So the bartender says, "Is there a real genie in there?"

The guy says, "Yes, just rub it and see."

So the bartender says okay and begins to rub the lamp... and out pops this beautiful genie.

She says,"I will grant you one wish, and one wish only."

So the bartender ponders this for a moment and says, "Okay, I'd like a million bucks."

The genie disappears.. and they're both waiting and waiting and nothing happens. They both look at each other and shrug their shoulders. Then a minute later a duck pops up at the end of the bar. They both look at each other, very puzzled, and then another duck appears... and another, and another.. and it continues.

The bartender looks at the guy and says, "I think your genie is deaf. I said I wanted a million bucks not a million ducks."

And the man says, "Yes, I know, do you think I wanted a twelve inch pianist?"
A Chinese man walks into a bar and on seeing the bar man is black shouts"Gimme a jigger Niger". The black man tells him how that wasn`t a nice thing to say, and how would he like the same treatment. The Chinese man explains he wouldn`t give a shit, so the black man says okay, you get behind the bar, and we`ll try it again.

So the Chinese man gets behind the bar and the black guy goes outside.

After a few seconds the black man comes in and says, "Gimme a drink Chink". The Chinese man stares at him and says "Fuck off, we don`t serve Nigers".
This guy goes into a bar looking real depressed, and orders a drink. As soon as it hits the bar, the man shoots it down and orders another. The sympathetic bartender asks, "Any thing you want to talk about?"

The depressed man replies "Well for the last couple months, I suspected my wife was cheating on me. So today, I took the day off work to follow her. When I came home for lunch, I caught her screwing my best friend."

"Wow" replied the bartender, "If you don't mind me asking, what do you say to your best friend in that situation?"The man replied, "Well I looked him right in the eye, and I yelled, BAD DOG!!!"
Woman walks into a bar with a dog under her arm

barman - Where'd you get the pig?
woman - That's not a pig, it's a dog!
barman - I wasn't talking to you, I was talking to the dog.

open ur eyes after u have reason to smile again..














If u sad, u feel lonely, don’t cry for that, just close your eyes and remember your childhood days, ur happy days, ur sweet memory days, and remember that someone can make u laughing, strong again..That’s all will come when u close ur eyes...open it after u have reason to smile again..Don’t give up... because around u have me,them and us..cheer our life..before be end..

my music


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com