aKu aDaLah bULat

aKu aDaLah bULat

teRopoNg gOOgLe

Saturday, August 14

si sepet bertanya tentang kita,puasa itu ada hikmahnya,bukan menyeksakan,dan islam itu indah,percayalah wahai "si sepet" (:

tadi sedang sibok aku dan babygurl serta olamdo mencari laptop di alam sentral,aku melabuhkan punggung di kedai kecil di pinggiran kaki foyer shopping mall alam sentral,macam biasa di kedai HP,orang yg koyak macam aku ni hanya mampu melihat dan menyibok tentang harga2 bagi hp latest sekarang nie,tauke tu berbangsa cina malaysia yang aku gelar serta merta si sepet,dah sebok berdialog tentang harga hp maka bermulalah cerita yang ingin aku ceritakan..dan ada sesuatu peristiwa yang membuat aku tersenyum dan terfikir.. (:

apek:: kawan,u sama itu amoikah dalam kedai? mau beli laptop?
aku:: aah, takdelah,itu amoi ngah carik ayam pencen wat masak rendang sambil aku berjenaka (ketawa)..sudah tentulah mau cari laptop kawan..lantas aku hulurkan senyuman bg si sepet.
apek:: haiyaa lu kawan,kena saya,.(ketawa secara duet)..
>>panjang lagy aku borak ngan dia tapi aku pendekanlah yerk...
apekk:: waa..melayu manyak susah kan kawan..
aku:: asal lak?
apek:: yala..u macam2 tara boleh bikin..
aku:: bikin ape? kasi cita la sama saya.
apek:: jangan marah ha kawan,yala..melayu tara manyak leh biikin,itu tak boleh,ini tara boleh,cam saya apa pun boleh,sekarang ni u pulak kene puasa,seksa lorh.
aku:: (dalam hati ada sedikit panas tapi layan dulu elok2) kawan,melayu agama adalah islam,tuhan kata itu tara boleh,ini tara boleh,ada sebab,contoh judi,kalau kalah manyak kecoh meh.hutang manyak,untung tara.
apek:: saya manyak untung apa.
aku:: u selalo untung ka kawan? itu kalo untung,kalo rugi u apa bikin? botak sudah kepala.
apek:: itu saya tahu.
aku:: tau pun,haiyaaa...ni lagy satu,itu melayu puasa bukan seksa maa,tuhan sudah bikin u makan 11 bulan.sebulan can not meh? sebulan u puasa,itu time la segala sistem badan akan jadi elok meh.penghadaman proses sistem usus akan jadi cun balik,u tak caya u pergi cari cikgu sains u,tanya betoi tara betoi.
apek:: angguk tanda tidak membantah.yaka,sorry la kawan,saya tanya jer maa.nasib u tara marah(senyum) itu melayu ja ka puasa? puasa makan lembu tak? saya tak makan lembu,lembu tuhan saya aa,saya buddha punya tuhan.
aku:: watpe mau marah,u tanya sama saya,bukan pukul sama saya jugak,kan.bukan melayu saja puasa,tp orang islam berpuasa,melayu adalah bangsa cam u,bangsa cina,ada jugak bangsa cina yg masuk islam,dorang pun puasa maa.kita ada kepercayaan dan pegangan masing2,sudah cukup harmoni lorh.kan.
>> masing tersenyum,lantas si sepet menukar topik dengan bagi idea2 logik utk cari laptop,tu pasal la bila mygurl dan olam mintak kata putus dari aku,aku slumber yakin,sebab aku ngan si sepet da search dulu dalam internet,hahaha..apa2 pun,meski mereka berlainan agama dan fahaman,mereka tak boleh dipersalahkan bila mereka mula bertanya demikian,mereka tidak mengerti agama kita,aku pun tidaklah sealim mana,tapi masih bolehlah bersoal jawab,yang tak pasti aku harap mereka dan aku rujuk pada mereka yang lebih arif seperti golongan alim ulamak dan ustaz2 yang bertauliah dan adil serta saksama..amin..maaf,aku bukan nak tunjuk hebat dan bijak,hanya melaksanakan tugas sebagai hamba DIA yang satu..ALLAH S.W.T..amin.harap dikongsi sebagai ikhtibar.harapnya..dan ku harap semoga2an si sepet mendapat melihat keindahan islam di mata nya yang sepet2 cina itu hendaknya..amin.salam...

1 comment:

  1. ur hati so mulia la syg..n i alwez knew about it.. =)

    ReplyDelete

my music


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com